BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

Sylwia Lis-Persona - Anita Sadlej Stelmach - Miłosz Horodyski - ARTEFACTORIUM - sztuka papieru - kolaż - asamblaż - 15.02. - 10.03.2019 r.



Sylwia Lis-Persona, absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu oraz Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom w pracowni prof. Adama Styki. Studia podyplomowe ASP w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Aneks w IV Pracowni Interdyscyplinarnej pod kierunkiem prof. Małgorzaty Buczek-Śledzińskiej. Podwójne wyróżnienie Rady Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Członek ZPAP. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, min. wystawa towarzysząca 15 Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi. Finalistka 11 Ogólnopolskiej Wystawy Miniatury Tkackiej w Łodzi; finalistka konkursu „ NanoArt” - Galeria Roi Doré w Paryżu oraz II Edycji Konkursu im. Paderewskiego „W służbie sztuce i ojczyźnie”organizowanego przez Galeria Roi Doré i platformę Art-maniac w Paryżu. Finalistka 10 Międzynarodowego Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”, Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Mieszka i tworzy w Turce pod Lublinem.

Anita Sadlej Stelmach, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie ( dyplom z wyróżnieniem). Otrzymała I Nagrodę w konkursie na projekt dywanu ( Tisca, Francja) a w 1996r. roczne stypendium rządu meksykańskiego w Akademii San Carlos w Meksyku w pracowni papieru czerpanego i barwienia naturalnego. Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych: Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”, Muzeum Rzemiosła w Krośnie (2006, 2008, 2010, 2016); 8, 10, 13 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź (2007, 2013, 2016); V Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej „Eko Balt” (2009); 11,13. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź (2010, 2016). Biennale Malarstwa Ogrody 2006 Wałbrzych, Ogród Oliwny (wystawa indywidualna) Mała Galeria Nałęczów 2011, Tkanina i malarstwo MDK Tychy 2014, Trzy pokolenia Puławski Ośrodek Kultury "Dom Chemika" Puławy 2013, Ośrodek Konferencyjno - Wystawienniczy "Kasztel w Szymbarku", Szymbark 2014, "Impresje 2016", Muzeum Dom z Basztą, Biecz 2016, wystawa poplenerowa.

Miłosz Horodyski, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim - dyplom u prof. Włodzimierza Pawluczuka oraz malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie - dyplom u prof. Andrzeja Bednarczyka. Autor kilkunastu filmów dokumentalnych i kilkudziesięciu reportaży telewizyjnych. Nauczyciel akademicki związany z Wydziałem Intermediów ASP w Krakowie. W młodości współtwórca grupy artystycznej "kokott", która ogłosiła manifest na antenie Radia Kraków. Jako autor krótkich opowiadań i ilustrator debiutował na łamach dziennika "Echo Krakowa". Później szef Rady Programowej akademickiego radia Rak. Krótko pracował w gazetach "Tygodnik Powszechny" i "Kupiec Polski" oraz w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Przez kilka lat dziennikarz stacji: Radio Rak, Radio Ex i Eska Rock. Do 2006 w Radio Kraków, gdzie był reporterem magazynu "Co niesie dzień", a potem szefem działu interwencyjno-śledczego. Prowadził w Radio Kraków autorski program "Raport Miłosza Horodyskiego". Pełnił funkcję zastępcy dyrektora Oddziału Regionalnego TVP w Krakowie. Twórca filmów dokumentalnych emitowanych w TVP 1, TVP 2 oraz TVP Kraków.
Za film "Hutnik- historia pisana powielaczem" otrzymał medal 25- lecia Solidarności.
Autor artykułów naukowych z zakresu mitów współczesności i kultury audiowizualnej. Twórca literackich miniatur. Przez ponad 10 lat zawodowo związany z TVP S.A. Przez ok. 2 lata pełnił funkcję dyrektora marketingu i PR jednego z banków. Obecnie koordynator ds. komunikacji i PR - Grupa Lotos oraz dziennikarz radiowy.

Zapraszamy na wernisaż z udziałem artystów - 15 Lutego 2019 r. o godz. 17:00

Galeria BWA przy Rynku 11 - wstęp wolny

ARTEFACTORIUM
Artefaktorium to kolekcja obiektów sztuki, których osnową jest papier unikatowy. Ręcznie czerpana materia jest nośnikiem zarówno trwałości jak i ulotności pamięci. Z jednej strony bowiem papier nie pozwala zapomnieć z drugiej delikatny i kruchy łatwo ulega degradacji. Destrukcja w pracach artystów staje się symbolem przemiany czegoś powszechnego, jak przedmiot codziennego użytku, w unikat – artefakt, nabierający znaczenia kulturowego. Instalacje, asamblaże, kolaże ujawniające swoją strukturę, materialność stają się przedmiotami znaczącymi przez połączenie w jednym spoiwie pozornie nie korespondujących ze sobą elementów. Papier choć naturalny wymyka się naturze poprzez technologię, która staje się w rękach artystów narzędziem do artystycznych modyfikacji. Cięcie, sklejanie, łączenie z tkaniną, roślinami - destrukcja i rekonstrukcja. Artyści tworzą unikalne papierowe uniwersum, które w konfrontacji z technokracją składa się na unikalną kolekcję wielowymiarowych obiektów przemawiających do odbiorcy nie tylko swoją formą ale i substancją.
Miłosz Horodyski





GAMA © 2009