|
Porównania 30 - 10.12.2021 r. - 9.01.2022 r.
Wystawa prezentująca twórczy dorobek środowiska artystycznego Ziemi
Sandomierskiej w roku 2021 Tegoroczna jubileuszowa, trzydziesta edycja sandomierskich „Porównań”, jasno pokazała, że twórcze konfrontacje cieszą
się niesłabnącym powodzeniem, że środowisko artystów skupionych
wokół sandomierskiego BWA działa prężnie i nieprzerwanie pragnie
dzielić się z nami swoimi uczuciami i dobrymi emocjami. Jury
konkursu – dr hab. Krzysztof Bartnik, przewodniczący, prof. UMCS w
Lublinie, dr Piotr Woroniec Jr – Instytut Sztuk Pięknych
Uniwersytet Rzeszowski, prezes ZPAP O/Rzeszów oraz dr hab. Tadeusz Zych
– profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, po zapoznaniu się z
regulaminem konkursu i wstępnej kwalifikacji wybrało do wystawy 47
prac 32 autorów. Uwagę jury zwróciły kompozycje Andrzeja
Rachonia, Andrzeja Karwata, Marka Pokutyckiego, Jowity Przepadło,
Karoliny Bednarskiej, Cezarego Łutowicza, Stanisława Świecy, Marty
Lipowskiej, Róży Kędzierskiej-Góźdź. Spośród tych artystów
komisja wyłoniła laureatów konkursu „Porównania 30”. I
Nagrodę Starosty Powiatu Sandomierskiego uzyskał Cezary
Łutowicz za prace z zakresu fotografii pt. „NY - WTC 01”,
„NY - WTC 02” i „NY - WTC 03”, będące wycinkami
rzeczywistości, w których na plan pierwszy wysuwa się barwna
plama, układ linii, synteza kompozycji, organizujące przestrzeń
ekspresyjne wrażenia estetyczne. Laureatem II
Nagrody Wojewody Świętokrzyskiego został Andrzej Rachoń,
którego pastele zatytułowane „Przestrzeń prowincjonalna”
urzekły Jury oszczędną kolorystyką, migotliwością szarej
kreski, formą i symboliką organizującą przestrzeń. III
Nagrodę Marszałka Województwa Świętokrzyskiego uzyskała
debiutująca w „Porównaniach” - Jowita Przepadło, której
fotograficzna praca pt. „(nie)znajoma” inspirowana codziennością
zwraca uwagę na wiele problemów, miejscu kobiety we współczesnym
świecie i jej roli w odkrywaniu nowych możliwości. IV Nagroda
Burmistrza Sandomierza przypadła w udziale Andrzejowi
Karwatowi za świetne kompozycje graficzne z cyklu „Obcy
bogowie” pt. „Tajne traktaty” i Eurobruk”, będące
komentarzem artysty do codzienności, w której przyszło nam żyć.
Odważnie budowane kompozycje, pełne napięć i ukrytych znaczeń,
zwracają uwagę swoim metaforycznym przesłaniem. Laureatem V
Nagrody Prezydenta Stalowej Woli został Marek Pokutycki,
który tym razem przedstawił kameralne rysunkowe kompozycje „Bez
Tytułu”. Tajemnica, delikatność, fotograficzna niemal precyzja
zaowocowały wspaniałymi rysunkami, gdzie każdy punkt, każda
kreska znalazły swoje miejsce tworząc kompozycje o niemal ulotnym
pięknie. VI Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach
przypadła w udziale Stanisławowi Świecy, którego gipsoryty
pt. „Dziwoląg”, „Kosmiczny Pejzaż” i „Unicestwienie”
znalazły uznanie w oczach Jury za precyzję, rytmiczne układy linii
i kształtów czy wreszcie kontrasty bieli i czerni, dzięki którym
artysta doskonale określił świat własnej imaginacji. Laureatką
VII Nagrody Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu została
Karolina Bednarska. Jej praca z zakresu malarstwa pt. „Cisza”
zwraca uwagę kontrastami światłocieniowymi, budującymi
nastrojowość kompozycji, odważnie malowana szerokim gestem
wydobywa uczucia spokoju i zadumy. Kompozycje malarskie
zaprezentowali w tym roku: Aleksandra Karwat, której praca
zatytułowana „Opresje” niesie jasno określone przemyślenia
autorki nt. przemocy, nierówności, fałszywej świadomości, czy
zniekształconych pragnień. Marzena Kaspieruk pokazała
tryptyk „Bez tytułu”, podkreślając, że proces twórczy jest
równie ważny jak samo dzieło. Emocje, które towarzyszą artyście
na każdym etapie kreacji, mają niebagatelny wpływ na końcowy
efekt pracy. Marta Lipowska, dawno nie widziana w
sandomierskich „Porównaniach” przypomniała się pracą pt.
„Przez deszcz X”. Kompozycja znakomicie budowana odważnie
kładzioną plamą soczystego koloru, malowana z gestu świetnie
oddaje letnie zaskoczenie i ulotność chwili. Katarzyna
Morasiewicz Talaga zaprezentowała pracę malarską, chociaż z
elementami kolażu, pt. „Skryły się gdzieś za chmurami”, w
której główną rolę gra siła wspomnień. Monochromatyczna
kompozycja, budowana oszczędnymi środkami wyrazu wywołuje silne
emocje, co jest dodatkowym atutem pracy. Duchowość przenikającą
przestrzeń i wszystko co znajduje się dookoła nas, istotę
istnienia wyższej świadomości Kazimiera Myk Magdziak
wpisała w płaszczyznę kompozycji pt. „Ukryte wartości 3” z
cyklu „Miłość Dla Ziemi”. Z kolei Teodora
Pawełko-Kwiatkowska zaproponowała martwą naturę pn. „Po
Lockdownie”, odważną w kolorze, budowaną plamą barwną i
światłem, które organizuje przestrzeń, przypominając, że „ciche
życie” towarzyszy nam każdego dnia. Wycinek rzeczywistości w
postaci pejzażu pokazał Janusz Stypa w obrazie „Zima”,
gdzie na plan pierwszy wysuwa się ciekawa gra światła i cienia.
Grzegorz Wójcik zaprezentował dwie kompozycje malarskie
„Południe” i „Wisła”. To wspaniałe studia pejzażowe,
inspirowane „światem za oknem”, który może fascynować bez
końca i nieść ze sobą uczucie spokoju i harmonii. Bożena
Wójtowicz-Ślęzak w tym roku również zaproponowała malarską
kompozycję. Jej „Ptaki”, pełne życia i wigoru przysiadły na
wodzie, by za chwilę odlecieć. Można odnieść wrażenie, że
kompozycja budowana odważnym gestem przyniosła malarce wiele
radości w akcie tworzenia. Grafikę warsztatową, oprócz
nagrodzonych, Andrzeja Karwata i Stanisława Świecy pokazał
także Grzegorz Gerba, którego linoryty „Droga –
uwaga na zwierzęta” i „Droga – Dylemat ?”, świetne
warsztatowo, stanowią swoisty obrazowy kalendarz zdarzeń. Rysunek
obok nagrodzonego Marka Pokutyckiego pokazał też Janusz
Baran, jego „Portret domniemany – NN” to ciekawe studium
portretowe, tajemnicze i intrygujące. Rysunek węglem i ołówkiem,
podmalowany akwarelą pt. „Obudź się jeszcze jest czas”
zaprezentował Krzysztof Czerwiak, którego praca pełna jest
ukrytych znaczeń i sensów, głęboko skrywanych uczuć i
emocji. Grafika komputerowa znajduje się w obszarze
zainteresowań Elżbiety Brzezińskiej. Jej praca pt.
„Pastelowa impresja” to próba rozwiązania problemu miękkości
i malowniczości graficznej kompozycji przy pomocy eksperymentów z
kolorem i jego różnych połączeń. W tej samej technice
wypowiedział się też Szymon Góźdź, jego „Arcyczwórka”,
mocno osadzona w filozofii pitagorejskiej, intryguje kolorem,
poczuciem harmonii i wszechogarniającego spokoju. Natomiast
kompozycja Róży Kędzierskiej-Góźdź pt. „Samospełniające
się proroctwo” obrazuje intrygujące zależności między układami
linii i kształtów. W technikach własnych wypowiedzieli się: Lucyna Gozdek, która zaprezentowała ciekawe kompozycje
„Szklane dźwięki I” i „Szklane dźwięki II” inspirowane
światem przyrody, światłem, różnorodnością i
wielowymiarowością świata koloru. Jadwiga Kukuła w
kompozycji „Obietnice III” intrygująco interpretuje świat
własnych emocji, ludzkich pragnień i tęsknot. Stanisław
Magdziak pokazał świat bardziej realny, w kompozycji „Okno
I” zajął się wycinkiem rzeczywistości, która pomału odchodzi
stając się fragmentem historii. W technice własnej wypowiedziała
się debiutująca w konkursie Tamara Maj. Jej „Dom Białej
Magii” to monochromatyczna kompozycja, w której nakładające się
elementy tworzą wysublimowaną grę światła i cienia. Andrzej
Rzepka w obrazie „Przypływ czasu i Pani Zoe” w ciekawy
sposób potraktował światło, które stało się doskonałym
narzędziem do ukazania delikatnych niuansów kolorystycznych.
Stanisław Dziubak w pracy „Konfrontacja” ciekawie pokazał przestrzeń i zależności między kolorem, linią,
fakturą i strukturą dzieła. W technice papieru
ręcznie czerpanego wypowiedziały się: Sylwia Lis-Persona,
której „Dojrzałość I” pełna znaczeń i sensów odkrywa
bogate pokłady uczuć i skrywanych emocji, a także Danuta Gaweł,
również po raz pierwszy w „Porównaniach”. W swojej pracy „Homo
homini Deus Est” nawiązuje do łacińskiej sentencji, mówiącej o
ludziach, będących dla siebie pomocą w dążeniu do najwyższego
dobra. Rzeźbę w
„Porównaniach” zaprezentował dawno nie widziany Mirosław
Rydzak, jego „Droga życia” jest intrygującą interpretacją
koncepcji i idei drogi. Tkaninę unikatową w technice gobelinu
zaproponowała Alicja Aleksandrowicz. Jej „Ucho Igielne”
jest autorską interpretacją znanego tematu, malarsko budowana
kompozycja, zwraca uwagę kolorem i ciekawymi rozwiązaniami
formalnymi. Znaczenie
autentycznego przekazu, jakim jest dzieło sztuki, zwłaszcza
dzisiaj, jest nie do przecenienia. Sztuka jest wszędzie i trzeba
tylko chcieć ją zobaczyć. Zawsze istnieje w relacji z widzem i jeśli
zobaczymy jej piękno dostarczy nam niezapomnianych wrażeń. Katarzyna Pisarczyk,
grudzień 2021 r.
|