BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

Porównania 20 - 16.12.2011 r. - 8.01.2012 r.



Jubileuszowa 20 edycja konkursu i wystawy "Porównania" zgromadziła wokół sandomierskiego Biura Wystaw Artystycznych artystów realizujących się poprzez malarstwo, rzeźbę, grafikę, sztukę papieru, jak również wypowiadających się w technikach unikatowych i własnych, popartych wieloletnim bogatym warsztatem artystycznym.

Jury:

  1. Marian Rumin, historyk sztuki, Kielce – Przewodniczący
  2. Prof. Janusz Matuszewski, Prodziekan Wydziału Malarstwa ASP
    w Krakowie
  3. Prof. Barbara Szubińska – Polsko Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie

przyznało Nagrody:

  • Grand Prix - I Nagroda fundowana przez Starostę Powiatu Sandomierskiego dla Marka Pokutyckiego - za prace pt.: „Archipelag Vega” i „Portret w lustrze”
  • II Nagroda fundowana przez Burmistrza Sandomierza dla Wojciecha Ryłko - za pracę pt. "Dziewczyna z kotem"
  • III Nagroda fundowana przez Marszałka Województwa Świętokrzyskiego dla Aleksandry Karwat - za pracę pt. "Obraz"
  • IV Nagroda fundowana przez Biuro Wystaw Artystycznych w Sandomierzu dla Beaty Nowak - za zestaw prac pt. "Trans-Re-Gresja cz. I, II, III"
  • V Nagroda fundowana przez Prezydenta Stalowej Woli dla Cezarego Łutowicza - za pracę pt. "Powidoki0012"
  • VI Nagroda fundowana przez Bank Spółdzielczy w Sandomierzu dla Stanisława Kwiatkowskiego - za pracę pt. "Wiek XIII-sty"
  • VII Nagroda fundowana przez Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim dla Andrzeja Rachonia - za pracę z cyklu "Pejzaż prowincjonalny"
  • VIII Nagroda fundowana przez Galerię Otwartą Mariusza Pajączkowskiego w Sandomierzu dla Agaty Magdziak - za zestaw prac z cyklu "Pyramid Song" pt. "Red", "Green", "Blue"
  • Wyróżnienie Honorowe Jury Konkursu PORÓWNANIA 20 dla Stanisława Dziubaka - za pracę pt. "Para"


"PORÓWNANIA - przegląd twórczych dokonań artystów związanych z Ziemią Sandomierską zainaugurowany został w 1992 roku. Dwudziestoletnia tradycja artystycznych spotkań skłania do refleksji, jesteśmy bowiem świadkami powstawania historii. Tworzą ją artyści, którzy chociaż nie stworzyli formalnej grupy czy stowarzyszenia, każdego roku spotykają się w Galerii sandomierskiego BWA. Wydawać by się mogło, że na naszym terenie działa ich niewielu, okazuje się jednak, że to liczna grupa artystów realizujących się poprzez malarstwo, rzeźbę, grafikę, sztukę papieru, instalacji, techniki cyfrowe czy poprzez sztukę performatywną. Co jest bardzo ważne osiągają oni sukcesy zarówno w Polsce jak i za granicą, wpisują się w nowe trendy, często także sami je kreują, mając niebagatelny wkład nie tylko w polską kulturę. Mnogość dziedzin, w jakich się wypowiadają świadczy o bogatym życiu artystycznym regionu, który od wieków szczyci się tradycjami artystycznymi i kulturalnymi. Artyści „Porównań” są też niejako spadkobiercami owych tradycji. Wyszli z różnych ośrodków akademickich, tak więc wpływ macierzystych uczelni, połączony z własnym doświadczeniem artystycznym i twórczym temperamentem zaowocował wyraźnymi osobowościami. (...) artysta zawsze pozostaje osobowością autonomiczną, świadomą samej siebie, a kreując nowe dzieło daje wyraz czasami niepokornej, ale zawsze niepokonanej woli twórczej człowieka. I chociaż nie wszystkie dzieła zyskują akceptację szerokiej publiczności, skłaniają one jednak do refleksji i zastanowienia, wywołują emocje, chęć do dialogu, poszerzają nasze horyzonty, przez co stajemy się bardziej wrażliwi i otwarci na świat i ludzi. Jan Paweł II w „Liście do artystów” napisał m.in. „Artysta bowiem, kiedy tworzy, nie tylko powołuje do życia dzieło, ale poprzez to dzieło jakoś także objawia swoją osobowość. Odnajduje w sztuce nowy wymiar i niezwykły środek wyrażania swojego rozwoju duchowego. Poprzez swoje dzieła artysta rozmawia i porozumiewa się z innymi. Tak więc historia sztuki nie jest tylko historią dzieł, ale również ludzi. Dzieła sztuki mówią o twórcach, pozwalają poznać ich wnętrze i ukazują szczególny wkład każdego z nich w dzieje kultury. ”

Katarzyna Pisarczyk, wstęp do katalogu

 

(...) "Charakter prezentacji z istoty swej mają prace fotograficzne bądź inspirowane fotograficznym widzeniem. Ponadczasowe piękno dominuje w ambrotypii Rafała Biernickiego „Twoja pojedynczość”, a degradacja tego piękna w cyfrowej „Porta Wenecja” Janusza BaRana. Stanislaw Magdziak natomiast cieszące oko ulotne obrazy wpisuje w kulturowo trwale formy znakowe. Aleksander Salij w fotograficznym tryptyku poddał analizie tautologie ruchu (pozytyw / negatyw). Abstrahowanie realnego, aż do granic czystej formy, obrazu pokazał Cezary Łutowicz w swoiście rozumianym „Powidoku 0012”. Jak dalece refleksja o samotności samej w sobie i biologicznej czasoprzestrzeni może nas poruszać świadczą rysowane przez Beatę Nowak wizerunki postaci z cyklu „Trans-Re-Gresja”. W twórczości plastycznej prezentowanej na wystawie dominują jednak prace o charakterze interpretacji. Pośród nich na szczególną uwagę za walory malarskie, za szlachetny kolor i światło z niego emanujące, zasługują „kocie” obrazy Wojciecha Ryłko. Jego sposób obrazowania ratuje honor podstawowych wartości czystego malarstwa, które już dziś rzadko goszczą w artystycznej przestrzeni. Refleksyjne obrazowanie rzeczywistości znaczącej z wykorzystaniem animizacji dziecięcych manekinów / zabawek sugestywnie prezentuje w wieloznacznym „Obrazie” Aleksandra Karwat. Nieokiełznaną ekspresję form, barw i światła demonstruje w obrazie „Mirror” Małgorzata Adamczak. Z takim postrzeganiem kontrastuje niezwykłe zagęszczenie niemal monochromatycznych sylwet postaci w „bezładnym spadaniu” w cyklu „Myśli pozbierane” Alicji Czajkowskiej-Magdziak. Kieruje to nasze myśli do horror vacui, człowieczej przestrzeni, jakże subtelnie w szarościach podanej. Skoro mowa o człowieczych wizerunkach, to przypomnieć należy socjologiczne obrazowania miejsc (rodem jak z szachownicy), które od lat na podobieństwo gry o człowieka na papierowych kartach ustanawia Ryszard Gancarz. Można zapytać, na ile dziś ważkim przywołaniem jest trzynastowieczna rekonstrukcyjna aktualizacja w szlachetnej szarości podana przez Stanisława Kwiatkowskiego. Chłodne, złamane barwne tony „Fragmentów” Marty Lipowskiej stanowią o naszym współczesnym niedookreśleniu i fragmentacji spostrzeżeń. Jury najwyżej oceniło i doceniło ołówkiem rysowane prace Marka Pokutyckiego, w których przedmiotowa realność nierealnego uprawdopodobnia fantazje, wizje poprzez maestrię warsztatową tego, jakże skromnego, środka wyrazowego, jakim jest grafitowy ślad. Żmudnemu zadaniu syntetycznego obrazowania amorficznych form w gipsorytach oddał się Stanisław Świeca i czyni to od lat w licznych linearnych odmianach. Kazimiera Myk-Magdziak z owej linearności, barwą wzmocnionej, uczyniła niepokojący świat widzialności nieuświadomionego. Dla wytchnienia i intensyfikacji pogody ducha warto powrócić do poetyckich obrazowań, malowniczo barwnych, pastelem rysowanych „Pejzaży prowincjonalnych” Andrzeja Rachonia. Jeszcze wspomnieć należy o ceramice, nieużytkowej, kształtowanej dla piękna tajemniczych architektoniczno podobnych form, jak to czyni Agata Magdziak. Deformowanie płaszczyzn na podobieństwo bezużytecznych, barwnie zdobionych, dla piękna li tylko naczyń realizuje Krzysztof Czerwiak. Na salony wystawowe wprowadził wiklinę Stanisław Dziubak, dowodząc, że abstrakcje można odnajdywać i konstruować, a nie iluzyjnie przedstawiać. Bogata to w swej różnorodności wystawa i nie sposób przywołać wszystkich autorów i form budowania tego, co do sztuki prowadzi."
Marian Rumin, wstęp do katalogu


o wystawie:

http://www.radio.kielce.pl/page,,quot-Porownania-quot-w-sandomierskiej-BWA,e5851879321610d2f2ec0188ad0ab94b.html
http://www.tvp.pl/kielce/magazyny/karnet/wideo/30122011-godz-1850/6065146

<h4>Grand Prix - I Nagroda dla Marka Pokutyckiego za pracę pt. <em>Archipelag Vega</em></h4><h4>II Nagroda dla Wojciecha Ryłko za pracę pt. <em>Dziewczyna z kotem</em></h4><h4>III Nagroda dla Aleksandry Karwat za pracę pt.<em> Obraz</em></h4>
<h4>IV Nagroda dla Beaty Nowak za zestaw prac pt. <em>Trans-Re-Gresja cz. I, II, III</em></h4><h4>V Nagroda dla Cezarego Łutowicza za pracę pt. <em>Powidoki0012</em></h4><h4>VI Nagroda dla Stanisława Kwiatkowskiego za pracę pt. <em>Wiek XIII-sty</em></h4>
<h4>VII Nagroda dla Andrzeja Rachonia za pracę z cyklu <em>Pejzaż prowincjonalny</em></h4><h4>VIII Nagroda dla Agaty Magdziak za zestaw prac z cyklu <em>Pyramid Song</em> pt. <em>Red, Green, Blue</em></h4><h4>Wyróżnienie Honorowe dla Stanisława Dziubaka za pracę pt. <em>Para</em></h4>
<h4>Małgorzata Adamczak <em>Mirror</em></h4><h4>Janusz BaRan <em>Porta Wenecja</em></h4><h4>Rafał Biernicki <em>Twoja pojedynczość</em></h4>
Strona: 1 2 3 4
GAMA © 2009