Wernisaż wystawy 27.09.2024 r. godz. 17.00 (piątek)
Wystawa otwarta w dniach 27.09-20.10.2024 r.
W rytmie dni – papier czerpany Teresy Pilch
Zmysłowość i sensualność malarskich kompozycji Teresy Pilch zawiera
się już w warstwie gęstej i nierównej materii ręcznie czerpanego papieru – osobiście przez autorkę wytwarzanego na potrzeby własnej sztuki. Zachowujące swoją naturalną, szarawą barwę czy barwione w masie jego arkusiki, stają się doskonałym podobraziem dla jej spontanicznie malowanych obrazów. Artystka niewątpliwie lubuje się w mocnych, nasyconych kolorach, które harmonijnie ze sobą łączy. Wykorzystuje umiejętnie wizualny efekt nierównych, postrzępionych brzegów barwnych plam farby, wsączanych w porowatą papierową masę. Zawierza swojemu instynktowi malarskiemu, malując częściowo intuicyjnie, co przekłada się na lekkość i ekspresję barwnych, emocjonalnych w charakterze, kompozycji. Widoczne jest to zwłaszcza w pracach z cyklów: „Żywioły”, „Tworzenie świata – Kosmos”, „Szaruga”, „Babie lato” czy „Powstanie świata – Kontynenty”. Już same tematy i tytuły tych prac wskazują na abstrakcyjny charakter i dynamizm analizowanych twórczo zjawisk. W pracy „Faktura” artystka z kolei odnosi się do – również abstrakcyjnej – samej materii papieru i inspiracji jego organicznymi strukturami. W innych pracach ujmuje fragmenty wrażeniowego malarstwa w zgeometryzowane miękkimi, barwnymi liniami, wykreślone ramy kompozycji. Z jednej strony uspokaja w ten sposób ich wzmożoną ekspresję, z drugiej – tworzy pewną formę plastycznej narracji, na którą wskazują również tytuły prac: „W rytmie dni I”, „W rytmie dni II”, „Rytmy światła i cienia”. W poszczególnych „przegródkach” prac z cyklu „W rytmie dni” można dopatrzeć się elementów figuratywnych – szkicowo zaznaczonych ludzkich sylwetek czy twarzy. Malarstwo Teresy Pilch – w oderwaniu od poważnych tematów, które ją inspirują – jest niezwykle dekoracyjne. Dźwięczne barwy i rytmy wewnętrznej harmonii sprawiają, że patrząc na nie doznaje się zmysłowej wręcz przyjemności. Wzmaga ją także mięsistość papieru i jego organiczna uroda. W spontanicznych, malarskich gestach zapisana jest również dynamiczna osobowość artystki, która indywidualizmem dopełnia wrażenia, jakie na widzach robią jej barwne, papierowe kompozycje.
Stanisława Zacharko-Łagowska
