BWA Sandomierz Galeria Sztuki Sandomierz
BWA Sandomierz

Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012



Biuro Wystaw Artystycznych w Sandomierzu

Muzeum Okręgowe w Sandomierzu
zapraszają na wystawę pokonkursową

VI Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego

organizowaną przez
Biuro Wystaw Artystycznych w Sieradzu

“TRIENNALE Z MARTWĄ NATURĄ”

Sieradz 2012

11 marzec – 11 maj 2014 r.

Sala Galeryjna Muzeum Okręgowego w Sandomierzu

"(...) Martwa natura to temat wybitnie "uczelniany", obok studium postaci i pejzażu przedmiot wielogodzinnych ćwiczeń każdego adepta wyższej uczelni plastycznej. Wydawać by się mogło, że nie będzie to atrakcyjny motyw dla świeżo upieczonych absolwentów akademii, znudzonych szukaniem propozycji między przysłowiowym dzbankiem a misą jabłek... Tymczasem najbardziej intrygujące obrazy, czyli wzbudzające dyskusje i największe zainteresowanie jury szóstej edycji Triennale, namalowali młodzi, często debiutujący twórczy – pokolenie urodzone w latach 80. XX wieku. Najwymowniejszym tego przykładem jest praca nagrodzona Grand Prix: Zmęczenie materiału Anny Taut (rocznik 1984), monochromatyczny olej na płótnie, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Imponujący , realistyczny warsztat idzie tu w parze z nieszablonowym podejściem do tematu martwej natury, przewrotnie umieszczonej w tonącym w półmroku wnętrzu rodem z półświatka. Dwuznaczność (jeśli nie wieloznaczność) całego przedstawienia podbija dodatkowo tytuł, swoisty odautorski komentarz do uwiecznionej sytuacji, ujawniający dystans i poczucie humoru młodej autorki. Dodajmy jeszcze, że to debiut Anny Taut w sieradzkim konkursie, i to w jak pięknym stylu! (...) Minimalistyczne, kolorystycznie i formalnie ale nie formatowo, prace po mistrzowsku operujące kontrastami walorowymi i realistycznym warsztatem, poddają banalny z pozoru przedmiot sugestywnej monumentalizacji, podnosząc go do rangi symbolu, dodatkowo ciekawie wykadrowanego i zatytułowanego. Wieloznaczne, literackie, przewrotne lub żartobliwe tytuły prac to dodatkowy atut obecnej edycji Triennale, świadczący o dużej samoświadomości i wrażliwości autorów, traktujących obraz jako dzieło sztuki. Jak pokazują inne martwe natury, zgromadzone na wystawie pokonkursowej, metaforyczne, nieoczywiste znaczenie może mieć również samotny fotel, porzucony akordeon, zniszczony telegram pocztowy, rozlatujące się drzwi komórki, mop do mycia podłóg czy zniszczone karoserie samochodów. Wyobraźnia artystów nie zna granic i śmiało łamie wszelkie możliwe konwencje, przenosząc obszar poszukiwań codziennych "drobiazgów" w takie miejsca jak wnętrze samochodu czy wysypisko śmieci. Czy zatem definicja martwej natury, rozumianej jako wykadrowany widok wnętrza lub studium przedmiotów, powinna ulec przewartościowaniu? Dopóki sieradzki konkurs prowokować będzie widza do takich pytań, powinny odbywać się kolejne edycje Triennale z Martwą Naturą."
Monika Nowakowska, fragment wstępu do katalogu wystawy


Patronat Honorowy:
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Marszałek Województwa Łódzkiego
Starosta Sieradzki

Patronat Medialny:
Kwartalnik “Artysta i Sztuka”
Magazyn Kulturalny “Kalejdoskop”
Telewizja Polska S.A. Oddział w Łodzi



Anna Taut, ''Zmęczenie materiału'', olej, płótno, 114x76 cm - GRAND PRIX Ministra Kultury i Dziedzictwa NarodowegoTriennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe
Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe
Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe Triennale z Martwą Naturą - Sieradz 2012, sala galeryjna sandomierskiego Zamku, Muzeum Okręgowe
1

GAMA © 2009